Hanne-lene lanserer Veggie vibe hos smiz

21.04.2022

Norges største vegetarprofil går inn på eiersiden i Smiz

Hanne-Lene Dahlgren, kjent fra Instagram suksessen @hannelenesvegetar og som Årets influencer Bærekraft og Årets Matformidler i 2021, blir Head of Sustainability hos Smiz og lanserer bærekraftig vegetarmat for take away. 

“Jeg er så stolt over å kunne lansere mine tre helt egne retter hos Smiz. 21.april braker det løs i Oslo, og snart står Drammen, Bergen og forhåpentligvis resten av landet for tur. Etter å ha jobbet i over tre år med å spre vegetarentusiasme inn i de norske hjem, er det nå på tide å kunne tilby vegetarentusiastisk, bærekraftig og digg mat til folk på farten,” sier Hanne-Lene.

Man må ikke alltid lage alt selv

Take away er veien til mange nordmenns hjerte og det er lett å forstå: Null oppvask, lett tilgjengelig og nye smaker servert rett hjem i stua. Under pandemien har nordmenn har bestilt take away som aldri før og det er lite som tyder på at dette er en forbigående trend. Men er det plass til flere aktører?

“Vi mener at det er et problem at mye av maten som er tilgjengelig ofte er lite bærekraftig for både helse og planet. Det er dette vi skal få en endring på, for take away er en perfekt måte å spre sunne, digge og bærekraftige måltider,” uttaler Hanne-Lene begeistret.

Hvorfor akkurat Smiz?

Det finnes mange restauranter og aktører, hvorfor skal du samarbeide med akkurat Smiz?

“For meg er det avgjørende at de jeg samarbeider med har samme krav til smak og kvalitet som meg. Da jeg traff gründerne bak Smiz, skjønte jeg at dette var folk som virkelig ville endre smaksverdenen der ute. De er innovative, hardtarbeidende og lydhøre, det er tre egenskaper som kan få de fleste selskaper langt. Da vi begynte snakke om bærekraft var de helt enige i alle forslag med en gang, og jammen snudde de seg rundt på bare noen dager også.”

På spørsmålet om hvordan take away kan gjøres bærekraftig forklarer hun, “Vi bruker kortreiste råvarer så langt det er mulig, og prioriterer dyrevernsmerkede produsenter i hele verdikjeden. I tillegg har vi et ekstremt fokus på svinn, og kan stolt si at vi bruker opp nesten rubbel og bit av det vi kjøper inn. Det viktigste er hvordan man setter sammen måltidene. Vi har stor fokus på at alle retter skal være primært plantebaserte. De få rettene som har innslag av animalske ingredienser er godt mengdejustert så man får i seg mye fiber og næring fra planteriket uansett.”

Suksessoppskrifter med lavt klimaavtrykk

“Det har vært utrolig vanskelig å velge hvilke av mine suksessoppskrifter som skulle få være med i lanseringen. Det er tross alt så mye god mat man kan lage med grønnsaker, og folket ønsker seg mange. Men etter mange prøvesmakinger og feedback fra kundene, så endte vi på tre storfavoritter som hver og en passer perfekt som take away.”

Hanne-Lenes retter er valgt ut fra hennes siste kokebok, En skikkelig digg kokebok 2, og deretter tilpasset til take away og oppsettet til Smiz. Alle rettene er næringsrike, mettende og er i følge Hanne-Lene klimavennlige. 

WWF og EU anbefaler at vi bør spise retter med et klimautslipp på maks 0.5 kg co2 ekvivalenter per måltid i fremtiden. Derfor har vi utviklet alle rettene slik at alle er godt under en halv kilo i utslipp. Målet er at alle rettene til Smiz skal være under dette i løpet av året, og vi er allerede snart der. Til sammenligning spiser vi i snitt måltider med 1,7 kg/co2e i Europa.”

Tre retter blir lansert under navnet Veggie Vibe

Vi har laget tre ulike retter med litt forskjellig smaksbilde og ingredienser. Dette er for å kunne tilby noe til enhver situasjon, og for at vennegjengen eller familien alle kan finne noe de har lyst på. 

“Jeg håper jo at alle prøver alle, ler Hanne-Lene og forteller at det ofte er slik at folk får nye favoritter når de får smake alle tre. “

Alle rettene blir lansert under navnet Veggie Vibe, og Hanne-Lene vil komme med flere retter etterhvert. Rettene som lanseres nå er: 

Indisk kofta

Den første er en utrolig populær rett som har gjort at mange har oppdaget at indisk mat kan være både lett og sunt, selv med den gode smaken og lørdagsfeelingen. Den heter Indisk kofta og er laget av masse krydder, mange norske grønnsaker som potet, purre og gulrot, men også med innslag av kokosmelk og tomatsaus. Grønnsaksbollene er myke og har litt knas fra cashewnøtter, og sausen er det mange som hevder at er “verdens beste saus”. Vi er enige, og gleder oss ellevilt til å vise frem denne herlige retten. 

Falafel bowl

Det er få ting som sier midtøsten så mye som falafel og hummus. Denne bowlen har i tillegg en populær grillet paprikadip med hvite (skjulte) bønner i, samt masse næring i quinoa og massert grønnkål. Hummusen er laget basert på Hanne-Lenes populære silkemyke hummus og korianderdressingen på toppen binder alt sammen til en herlig smakssymfoni. 

Glazed tofu poké bowl: 

“Denne retten fikk meg til å digge tofu”- testsmaker i smakspanelet til Smiz.
Poké bowls er noe av det mest populære å bestille på take away, og det skjønner vi godt for poké blir vi alltid glade for å spise. Den tredje retten vi lanserer nå er derfor en storfavoritt hjemme hos folk, nemlig glazed tofu poké bowl. Vi sprøsteker tofuen, og deretter vender vi den i en herlig glaze som er både litt sterk og litt søt. I tillegg får du en smakssatt quinoa, masse grønnsaker, syltet ingefær og rødløk og ikke minst granatepler som hører til. 

Det viktigste av alt

Planen fremover for Smiz er å øke kapasiteten i Oslo, samt å utvide til andre norske byer. Hanne-Lene tror absolutt på suksess.

“Jeg går aldri inn i noe om jeg ikke tror at det kan ha stor suksess, og Smiz er ikke noe unntak. Nå bare gleder jeg meg til å gå folks tilbakemeldinger, slik at vi kan utvikle oss enda mer i den retningen som folk etterspør og trenger for å spise sunnere og mer bærekraftig. Det viktigste av alt er at det smaker knallgodt, og det er jeg helt sikker på at det gjør etter så mange gode tilbakemeldinger på prøvelagingen.”

Vil du prøve noen av rettene? Sjekk her for bestilling.